Bedrijfsopvolging en financiële planning

Het ‘verkoopklaar’ maken van je bedrijf; hoe ziet dat er precies uit en wat heb je allemaal nodig? Waar begint dit proces überhaupt? Het proces bestaat uit een aantal verschillende stappen en vereist tijd, onderzoek en keuzes maken. Je verkoopt je onderneming tenslotte maar één keer. Gemiddeld duurt het zo’n drie tot vijf jaar voor de verkoop van je bedrijf een feit is. Op tijd beginnen is dus belangrijk.

Uit de praktijk

Voor één van onze relaties (zestig jaar) is het moment aangebroken om te beginnen met dit proces. Hij vertelde ons dat hij zich afvraagt hoelang hij nog door zou willen werken. Hij heeft een succesvolle onderneming met een goed orderboek, maar tot zijn spijt geen opvolgers binnen de familie. De vraag over stoppen met werken komt steeds vaker bij hem op. Hij kan de onderneming overdragen aan een werknemer of deze verkopen aan een andere partij. In zijn denkproces heeft hij samen met zijn partner al stappen gezet en emotioneel gezien is hij al redelijk ver. Zoals hij zelf zegt: “Het is een mooie tijd geweest en ik heb een mooie boterham verdiend, nu is het tijd voor een ander.” Rationeel is de vraag wat zijn bedrijf waard is. Deze vraag is wat lastiger te beantwoorden dan het wellicht op het eerste oog lijkt.

De vaste activa (het bedrijfspand, de machines, bedrijfsauto’s en inventaris) en de vlottende activa (voorraad, grondstoffen en kasgeld) zijn nog redelijk goed te taxeren, maar de goodwill is een ander verhaal. Er zijn veel methodes voor het waarderen van een bedrijf. Van welke waarde ga je uit? Is dit 5 keer de EBITDA (winst voor rente en belasting) of meer/minder? Of wordt de te behalen winst/kasstromen in de toekomst als graadmeter gebruikt voor de waardering met behulp van de DCF methode (Discounted Cash Flow)?

Naast deze methodische berekeningen heeft een bedrijf natuurlijk ook een emotionele waarde. Vaak wordt gezegd dat de waarde van een onderneming is, wat de spreekwoordelijke gek ervoor over heeft. Feitelijk is dit zo, maar uiteraard op basis van de juiste onderbouwing. Een verkoper wil de hoogste prijs ontvangen en de koper wil een zo laag mogelijke prijs betalen. De waarheid ligt, zoals vaak, in het midden.

Sta eerst stil bij je toekomst

Naast het bepalen van de waarde van het bedrijf, is het ook belangrijk om stil te staan bij de toekomst. Wat zou het bedrijf moeten opleveren om een financieel onbezorgd leven te kunnen leiden? Deze vraag is zo mogelijk nog lastiger dan het bepalen van de waarde van het bedrijf. Met een financiële planning krijgt men inzicht en overzicht. Onze relatie weet na het opstellen van de planning precies welk bedrag nodig is om al zijn wensen te vervullen zodra hij van zijn welverdiende pensioen kan gaan genieten.

Met een onafhankelijke financieel planner kun je over deze gevoelige materie praten en je plannen bespreken. Hij of zij weet wat er komt kijken bij de overdracht van je bedrijf. De planning geeft je inzicht in wat je nodig hebt om financieel onbezorgd te kunnen leven. In de planning geven we scenario’s weer met een lagere verkoopopbrengst (pessimistisch scenario) en met een (veel) hogere verkoopopbrengst (optimistisch scenario). Daarnaast is het netwerk van een financieel planner veel waard en kan hij of zij je met de juiste partijen aan tafel zetten.

Conclusie

Belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen verzamelt; betrouwbare, onafhankelijke gesprekspartners die je vanuit hun expertise en ervaring bijstaan in dit proces. Jouw eigen fiscalist hoort hier vanzelfsprekend ook bij. Heb je geen fiscalist in jouw omgeving, dan brengen wij je in contact met één van onze relaties. Uiteraard geldt dit ook voor de accountant en eventueel de notaris voor het overdragen van de aandelen of aanpassen van de statuten. Elke casus is anders en elke situatie heeft zijn eigen uitdagingen. Of het nu gaat over bedrijfsopvolging binnen de familie of het verkopen van je onderneming aan een medewerker of een externe partij: tijdig starten en je goed laten voorlichten zijn de sleutels tot succes!

 

 

 

Wil je ook op de hoogte blijven? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

« Terug naar overzicht